Saulė Piktys | Spynos-ir-raktai | 2011 I-II

APIE:

Gimė 1964 metais Kaune. Nuo 
1989 Gyvena ir kuria Los Andžele, JAV.

 

STUDIJOS:

1998–2000        Academy of Entertainment  and Technology, Santa Monica, CA. Naujosios medijos studijos.

1982–1989         Lietuvos valstybinis dailės institutas (dabar Vilniaus dailės akademija), Architektūros katedra, Vilnius.

 

PROFESINĖ NARYSTĖ:  

Art Directors Guild & Scenic, Title and Graphic Artist. (Filmų ir scenos meno dailininkų sąjunga)

 

PARODOS:

2010

-          Twombly namas: Efemeriškas muziejus, Galerija „Alicia Blue“, Portlandas, Oregonas, JAV.(Twombly House: Ephemeral Museum, Alicia Blue Gallery, Portland, Oregon)

-          Vasaros menas, OŠMC, Crussell vaizduojamojo meno galerija, Santa Ana, Kalifornija. (The Art of Summer, OCCCA, Crussell Fine Arts, Santa Ana, CA)

-          Spynos–ir–Raktai/ personalinė paroda, Antano Mončio namai-muziejus, Palanga.(Locks-and-Keys /solo show, Antano Moncio House-Museum Palanga, Lithuania)

-          Galerijos „UGALLERY“ prieinamo meno mugė Niujorkas, JAV. (UGALLERY The Affordable Art Fair, New York, NY).

-          Baltų iškilmės, Vašingtonas, JAV. (Baltic Gala, Washington, DC)

-          Baltai Holivude, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (Balts in Hollywood, Los Angeles, CA)

-          Galerija „Artist Haven“ Ft Lauderdale, Florida, JAV. (Artists Haven Gallery, Ft Lauderdale, FL)

-          Posūkis, Marina del Rey, Kalifornija, JAV. (Twist, Marina del Rey, CA)

-          FADA: Los Andželo susirinkimų centras, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (FADA: LA Convention Center, Los Angeles, CA)

-          Chromaterapia, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (Chromatherpy, Los Angeles, CA)

-          James Gray galerija, Bergamot Stoties meno centras, Santa Monika, Kalifornija. (James Gray Gallery, Bergamot Station Art Center, Santa Monica, CA)

2009

-          Galerija „Open Show-Gallery 825“ Teisėja: Apsara DiQuinzio, Padedantysis kuratorius: San Francisko Modernaus Meno muziejus, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (Open Show-Gallery 825 Juried by Apsara DiQuinzio, Assistant Curator, San Francisco Museum of Modern Art Los Angeles, CA)

-          Lazdos ir Akmenys, Fort Wayne, Indiana, JAV . (Sticks and Stones, Fort Wayne, IN.)

-          Galerija „Point Dume“, Malibu, Kalifornija, JAV. (Point Dume, Malibu, CA)

-          Moteris! Galerija „800“, Lankershim Meno centras, Holivudas, Kalifornija, JAV. (Woman! Gallery 800, Lankershim Arts center, N. Hollywood, CA)

-          Franklino Gala & Aukcionas, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (Franklin's Gala & Auction Los Angeles, CA)

-          James Gray galerija, Bergamot Stoties meno centras, Santa Monika, Kalifornija, JAV. (James Gray Gallery, Bergamot Station Art Center, Santa Monica, CA)

-          Meilė tikrajai jogai, Santa Monika, Kalifornija, JAV. (Love Truyoga, Santa Monica, CA)

-          James Gray galerija / Kintanti tikrovė, Bergamot Stoties meno centras, Santa Monika, Kalifornija, JAV. (James Gray Gallery / Shifting Reality Bergamot Station Art Center, Santa Monica, CA)

2008

-          Jautrios širdies projektas II, Galerija „TAG“, Santa Monika, Kalifornija, JAV. (The Heart Touch Project II, TAG Gallery, Santa Monica, CA)

-          James Gray galerija, Bergamot Stoties meno centras, Santa Monika, Kalifornija, JAV. (James Gray Gallery Bergamot Station Art Center, Santa Monica, CA)

-          Los Andželo savivaldybės meno muziejus, Galerija „Art Rental & Sales Gallery“, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (At LACMA Art Rental & Sales Gallery, Los Angeles, CA).

-          Miniatiūros ADG sąjungai, Galerija „Ghettogloss“ Los Andželas, Kalifornija, JAV. (Miniworx / for ADG Unijon, Ghettogloss Gallery, Los Angeles, CA)

-          Aukštumų brizas, Alan Desk Parodų salė, Culver City, Kalifornija, JAV. (Highland Breeze, Alan Desk Showroom, Culver City, CA)

-          Suvokimai/Įžvalgumai? / Galerija „Ost Nach West Verve“, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (Perceptions / Ost Nach West Verve Gallery, Los Angeles, CA)

-          Personalinė paroda „Judėjimas aplink?“, Galerija „Peak performance“, Santa Monika, Kalifornija, JAV. (The Pace Of You Around And Through solo show Peak Performance, Santa Monica, CA)

-          Franklino Gala & Aukcionas, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (Franklin's Gala & Auction, Los Angeles, CA)

-          Čiurlionio meno galerijos 50-čio jubiliejus, Čikaga, Ilinojus, JAV. (50 Years Celebration Ciurlionis Art Gallery, Chicago, IL)

2007

-          Jautrios širdies projektas, Galerija „Verve Gallery“, Los Andželas, Kalifornija, JAV. (The Heart Touch Project, Verve Gallery, Los Angeles, CA)

-          Meno mugė, LA Meno mainai, Santa Monika, Kalifornija, JAV. (Art Fair, LA Art Exchange, Santa Monica, CA)

-          Personalinė paroda „Visa tai pamažu blanksta iš atminties“, Trakų istorinis nacionalinis parkas, Užutrakis, Lietuva. (All of it Slowly Fading from Memory solo show Trakai National Park, Uzutrakis, Lithuania)

-          Personalinė paroda „Vandenynas iš kitos pusės“ Nacionalinis M. K.Čiurlionio dailės muziejus, Kaunas, Lietuva. (Ocean from Another Side solo show, M.K.Čiurlionio National Museum of Art, Kaunas, Lithuania.)

-          Personalinė paroda „Mano tinkle“ Nacionalinis M. K.Čiurlionio dailės muziejus, Kaunas, Lietuva. (In My Net solo show, M.K.Čiurlionio National Museum of Art, Kaunas, Lithuania)

 

ABSTRAKCIJOS

 

Abstrakcijos tokios įprastos mūsų gyvenime, kad jas retai tepastebime. Matom abstraktųjį meną, lakoniškai apibūdiname idėjas ar teorijas, mokam spręsti matematikos uždavinius. Visa tai ir yra abstrakcijos.

Daugeliui žmonių, net profesionaliems rašytojams, dailininkams, šokėjams, muzikantams, mokslininkams ir mokytojams, sunku suvokti, kas yra toji abstrakcija. Paaiškinti, kodėl abstrakcijos sąvoka taip sunkiai suvokiama, bus lengviau, jei pamėginsite apibendrinti arbūzą, ananasą ar žmogų. Ar žinote, nuo ko pradėti ir ką toliau daryti? Mes visi galime atpažinti abstrakciją, kai ją regime, bet kaip iš tikrųjų ją sukurti?

Abstrakcijoje gimsta esmė, abstrakcija išgrynina idėjas atskleisdama, tariant skulptoriaus Henry Moore‘o žodžiais, „didžiausią atvirumą ir įtaigą“.

Tas esminis atvirumas skverbiasi į visas mūsų gyvenimo sferas. Abstrakcija – tai švilpaujama melodija ar knygos santrauka. Pasikliaujame abstrakcijomis, kurios gali būti laikraštis, žurnalas, antraštės, televizijos programa, trumpi kino filmų siužetai, komedijos ir karikatūros. Ir žmogaus inicialai ‑ abstrakcijos. Jos tokios elementarios, tokios paprastos, kad tarytum ir visai neišsiskiriančios, neįdomios. Manau, kad abstrakcijos esmė atsiskleidžia net tada, kai tariame: „Mano vaikas galėtų tai padaryti!“

Esminės tiesos sakymas apie žmonių jausmus – taip pat abstrakcija ‑ pergalė, bet ji nedažna ir sunkiai pasiekiama. Daug dailininkų nuolat prisipažįsta, kad jiems buvo itin nelengva išmokti paprastai ir nesudėtingai piešti. Kur kas lengviau matyti ir išreikšti tikrovės sudėtingumą ir painiavą. Pasak garsių rašytojų Marko Twaino ir Ernesto Hemingway‘aus, „jeigu jie būtų turėję daugiau laiko, darbas būtų trukęs perpus trumpiau“.

Poetas Edwinas Arlingtonas Robinsonas teigė: „Rašymo esmė – ne žodžių rikiavimas popieriuje, bet mokėjimas atpažinti ir ištrinti nereikalingus žodžius“.

Rašytojos Willa Cather manymu, „aukščiausias menas – tai gebėjimas viską supaprastinti...“

Supaprastinimas būdingas menininko kūrybai; menininkas ieško formos ir detalių sąlygiškumo, bet vis tiek išaugo visumos esmę.

Įsivaizduojama, kad svarbiausia mokslo plėtra yra labai sudėtinga, bet iš tiesų ji labai paprasta. Prieš penkiasdešimt metų fizikė ir išradėja Mitchele Wilson rašė: „Nebūtina suvokti labai sudėtingų dalykų, priešingai, turite matyti, kaip atrodo sudėtingiausias dalykas pasaulyje, ir akimirksniu rasti esminį paprastumą. To paprastumo įžvalgai reikia talento“.

Picasso yra sakęs: “Ir didžiausia abstrakcija turbūt gali būti tikrovės kvintesencija“.

Kitas dailininko kūrybos aspektas – rasti paprastas idėjas, slypinčias sudėtingoje raiškoje. Kur tik pažvelgsite, išvysite, kad daiktus sieja ryšiai. Formų ir spalvų ryšiai. Galima būtų pasakyti, kad tikrovė – įvairių abstrakcijų visuma, ir pažindami tas abstrakcijas geriau suvokiam tikrovę.

Bridget Riley, garsi savo oparto  paveikslais, sako: „Pastebėti natūralų vaizdą – pirmas ir svarbus dailininko žingsnis. Mano tikslas – pažadinti pojūtį be tikro įvykio, kurį jis sukėlė. Pojūtis turi būti iš pradžių patirtas ir suprastas ir tik paskui išgrynintas“.

Anot Picasso, „siekiant abstrakcijos reikia pradėti nuo konkrečios realybės. Juk turite nuo ko nors pradėti. Vėliau galite panaikinti visus tikrovės pėdsakus. Kad ir kaip būtų, tai nepavojinga, nes daikto idėja vis tiek paliks neišdildomą žymę“.

Abstrakcija – įrankis, todėl ji daug kur naudojama. Ją galima pasitelkti rodant judesį. Dabar judesio vaizdavimas suvokiamas taip paprastai, kad jį matome komiškų piešinių serijose, reklamose, animacijoje ir statiškose drobėse.

Eksperimentavimas moksle, kaip ir menuose, tampa formaliu svarbių abstrakcijų atradimu. Šis vyksmas universalus, per jį išmokstama, kad viena kuri disciplina abstrakti, ir ji padeda suprasti kitų disciplinų abstrakcijas. Paklaustas, kur slypi jo gebėjimo kurti naujas idėjas ir būdus įžvelgti senas paslaptis, biochemikas Otto Warburnas atsakė: „Perrašinėju šešiolika kartų. Pirmiausia užrašau viską, kas man šauna į galvą, o paskui perrašau šešiolika kartų iš vieno juodraščio į kitą atsisakydamas visko, kas nereikalinga, ir palikdamas tik svarbiausius dalykus“.

Taigi abstrakcija prasideda nuo tikrovės, kuri apkarpoma atsikratant pertekliaus, ir galiausia atsiskleidžia vertinga, dažnai netikėta esmė, sukuriamas minimalus žodynas perteikti kuo daugiau pojūčių ir jausmų.

Pamėginkite daug kartų apibūdinti kaip abstrakciją arbūzą, ananasą ar žmogų. Kokias atskleidėte abstrakcijas, kurių nepastebėjote anksčiau? Tai ne varžybos, o nepabaigiamas didesnio paprastumo ir grynesnės tiesos ieškojimas. Juk svarbiausia rasti abstrakcijos esmę, kuri nušviestų jūsų kelią, kad ir ką tyrinėtumėte.

Saulė Piktys

Iš anglų kalbos vertė RENATA VALOTKIENĖ

 

SAULĖS PIKTYS (Lietuva–JAV) KŪRYBOS PARODA 

SPYNOS–IR–RAKTAI 

 

Š. m. sausio 21 d. (penktadienį) 18:00 val. galerijoje „Kunstkamera“ (Ligoninės g. 4, Vilnius) atidaroma JAV kuriančios dailininkės Saulės Piktys personalinė paroda „Spynos–ir–Raktai“. Parodos ekspozicija lankytojams atvira jau nuo sausio 14 d.

Saulė Piktys (g. 1964) – originali, jautraus žvilgsnio kūrėja, žaidžianti vaizduote, mintimis, idėjomis, intuicija, spalvomis, šviesa, judesiu bei ramybe.  Ji yra universali menininkė, kurianti įvairius darbus: ne tik tapo, bet ir kuria tekstilės kompozicijas, iliustracijas, dirba animacijos srityje bei scenos menininke televizijoje su tokiomis kino kompanijomis kaip NBC, CBS, „Fox“, „Paramount“, „Warner Bros“ ir kt.

Parodoje „Spynos–ir–Raktai“ eksponuojamas 31 darbas, sukurtas 2009–2010 metais. Tai – darbai ant lino, popieriaus, drobės, sukurti pastelės, akvarelės bei aliejaus technikomis. Abstrakčiuose kūriniuose išgrynintos idėjos perteikia, tariant skulptoriaus Henry Moore‘o žodžiais, „didžiausią atvirumą ir įtaigą“. Pristatomiems Saulės Piktys darbams būdingas abstrahavimas, formos ir detalių sąlygiškumo paieškos, išsaugant visumos esmę. Dailininkės abstrakcijos prasideda nuo tikrovės, kuri apkarpoma atsikratant pertekliaus, kol galiausiai atsiveria vertinga, dažnai netikėta esmė, išsakanti pojūčius ir jausmus.

„Menas  man yra būdas suprasti gyvenimą,“ – teigia Saulė. Jos „abstrakti tapyba – geriausias įrodymas, kad poeziją įmanoma kurti be žodžių. Ši savybė yra pagrindinė Saulės Piktys kūrybos varomoji jėga. Jos sukurtų įvaizdžių įvairumas išsivysto iš noro paversti regimu tai, ko nematai tikrovės pasaulyje ir ko negali išreikšti žodžiu. (...) Jos kūryboje jauti tą greitai pralekiantį laiką, kuris keičia regimąjį pasaulį. Atrodo, kad ji suvokia ir išreiškia tą akimirką, kai mes pajuntame šviesos, erdvės ir formos sinchroniškumą.“ – teigia menotyrininkas-tapytojas Doug Meyer.

Pastaruosius 20 metų Saulė gyvena ir kuria Los Andžele ir gana retai savo kūrybą pristato Lietuvoje. Per pastaruosius ketverius metus ji dalyvavo 55-iose meno parodose ir mugėse Niujorke, Vašingtone, Los Andžele, Santa Monikoje, Čikagoje, Malibu bei kituose JAV miestuose. S. Piktys kūrinių yra įsigiję Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus Kaune, Trakų istorinis nacionalinis parkas, Vilniaus dailės akademija ir jos muziejaus archyvas, įvairios korporacijos JAV, Lietuvos verslo įmonės ir privatūs kolekcininkai iš įvairių pasaulio šalių.

 

Paroda galerijoje „Kunstkamera“ veiks iki š. m. vasario 5 d.